Muutoksia 15.9.2020 AUF-konserttiin Musiikkitalossa

Kolmen huippuorkesterin – Kamariorkesteri Avantin, UMO Helsinki Jazz Orchestran ja Suomalaisen barokkiorkesteri FiBOn yhteiskonserttiin Musiikkitalossa ti 15.9. tulee muutoksia, joilla varmistetaan turvallinen konserttielämys niin yleisölle, muusikoille kuin henkilökunnallekin.

Konsertin väliaika ja ennakkotilaisuus poistuvat. Konsertti alkaa klo 19:00 ja päättyy n. klo 20:30.

UMO Helsinki Jazz Orchestran ohjelmisto muuttuu ja kokoonpano pienenee, jotta tilaisuus voidaan soittaa ilman väliaikaa ja jotta myös muusikoiden turvavälit takatiloissa toteutuvat. Avantin ja FiBOn ohjelmistot pysyvät ennallaan. Lue tarkemmat tiedot ohjelmasta alta.

Katsomossa istutaan turvavälein, jolloin saliin myydään vain hyvin rajoitettu määrä konserttilippua. Tästä syystä kaikkien aiemmin lipun ostaneiden tulee vaihtaa liput. Asiakkaiden liput vaihdetaan uusille paikoille veloituksetta Musiikkitalon lipunmyynnissä asioimalla tai soittamalla.

  • Puhelimitse Musiikkitalon lipunmyynti palvelee vaihtoasioissa arkisin ma–pe klo 9–11 numerossa: 020 7070 437. Soittajahinnat: Kiinteästä verkosta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min, matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min, ulkomailta tavallinen ulkomaanpuheluhinta. Puhelimitse vaihdettu lippu toimitetaan e-lippuna sähköpostiin.
  • Paikan päällä Musiikkitalon lipunmyynti palvelee arkisin ma–pe klo 9–18 ja la klo 10–17.

Lisätietoja tapahtumasta

Musiikkitalon turvaohjeistus

 

Kuinka soi kierrätysroina foley-artistin kioskilla, miltä kuulostaa Vivaldi minimalistisena remix-versiona ja millaisia linkkejä konsertin teosten ja elokuvamaailman väliltä löytyy?

UMO Helsinki Duo ja elokuvamusiikkia kahdelta aikakaudelta

UMO Helsinki Jazz Orchestran alkuperäinen ohjelmisto vaihtuu. Big band -kokoonpanon sijaan kuullaan UMO Helsingin riveistä koottua duoa Kasperi Sarikoski (pasuuna) ja Seppo Kantonen (piano), jotka taituroivat elokuvamusiikkia kahdelta eri aikakaudelta.

UMO Helsinki Duo aloittaa konsertin Bob Telsonin sävellyksellä Calling You (1987) elokuvasta Bagdad Cafe. Tämä alun perin Jevetta Steelen levyttämä ja sittemmin mm. Celine Dionin, Natalie Colen ja Paul Youngin coveroima herkkä balladi syntyy uudelleen pasuunan ja pianon liitossa.

Kasariballadista siirrytään 1920-luvun jazziin Duke Ellingtonin ja James ”Bubber” Mileyn sävellyksellä Black and Tan Fantasy (1927). Tämä Ellingtonin uran alkupuolen teos, jossa Mileyn melodiset ideat pääsevät valloilleen, soi sittemmin myös lyhytelokuvassa Black and Tan.

Kamariorkesteri Avanti! ja maailman ensimmäinen foley-konsertto

Sami Klemolan sävellys Jack and the Specifics on tehty foley-artistille ja kamariorkesterille. Säveltäjä kertoo: ”Taiteiden välisten rajapintojen ja kosketuspintojen tutkiminen on ollut pitkään kiinnostukseni kohteena. Äänen taiteiden, äänitaiteen (laajasti ajateltuna) ja konserttimusiikin, yhdistäminen tuo mukanaan kiinnostavia kitkatilanteita, jolloin rajapinnoille muodustunut kitka tuottaa energiaa, intensiteettiä ja uusia suuntia sävellystyölleni.”

Teos on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun konserton solistiset osat on kirjoitettu foley-artistille, tässä tapauksessa Heikki Kossille. Kossi on elokuvien ääniraitoihin mm. askelten kopinaa ja ovien narinaa loihtiva äänitaitelija. Kossi on työskennellyt kymmenissä suomalaisissa elokuvissa ja niittänyt menestystä myös kansainvälisesti. Heikki Kossi tekee foley-äänet livenä konserttitilanteessa. Mukana onkin vahva visuaalinen elementti, kun hän tuo mukanaan valtavan kioskillisen tavaraa, josta hän tuottaa ääniä. Teoksessa esiintyy myös tanssija Emmi Pennanen.

Suomalainen barokkiorkesteri yhdistää mennyttä ja nykyaikaa

Menneisyyden ja nykyisyyden välimatka on lyhyt – joskus hiuksenhieno. Barokin ystäville tuttuakin tutummasta Vivaldin Neljästä vuodenajasta kuullaan korvia avaava versio, kun Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) päättää konsertin Max Richterin vuonna 2012 kantaesitettyyn Four Seasons Recomposed -teokseen. Se mallintaa Neljä vuodenaikaa -konsertot minimalistishenkisiksi remixeiksi. Välillä Vivaldi ja Richter käyvät yhtä jalkaa, välillä Richter nyrjäyttää musiikin oivaltavaan kulmaan tai venyttää sitä toiston avulla kosmisiksi barokkimaisemiksi. Uudelleenväritettyjen harmoniapohjien ja elektronisia sointimattoja muistuttavien pintojen tuloksena on korvia hivelevää ja älykkäästi toteutettua ambient-Vivaldia. Antti Tikkasen ja Suomalaisen barokkiorkesterin tulkinta teoksesta vie FiBOn Keski-Eurooppaan ensi vuonna, mikäli koronatilanne mahdollistaa esiintymiset.

Konsertti on osa AUF-yhteistyötä, jota Kamariorkesteri Avanti!, UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Suomalainen barokkiorkesteri ovat tehneet syksystä 2017.

 

Ohjelma: 

 

UMO Helsinki Duo: Kasperi Sarikoski & Seppo Kantonen  

Bob Telson: Calling You (1987)

Duke Ellington & James “Bubber” Miley: Black Tan Fantasy (1927)

 

Kamariorkesteri Avanti!

Tomas Djupsjöbacka, kapellimestari

Heikki Kossi, foley-artisti

Emmi Pennanen, tanssi

Sami Klemola: Jack and the Specifics (2017)

The Forest

Man in the Cabin

The Crash

Intermezzo

Friction

Underwater

Message deleted

Tom, Jack and bipolar Jerry

Machina

Cadenza

Exit

Still life

 

Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO)

Antti Tikkanen, viulu

Max Richter: Four Seasons Recomposed (2012)

Spring

Summer

Autumn

Winter